Carine Goris is schepen van Mobiliteit en Openbare Werken. Als voorvechter van een mobiliteitsswitch gaat ze resoluut voor een nieuw mobiliteitsplan. “De tijd is gekomen om het anders aan te pakken” zegt ze verzekerd.

De verwachtingen zijn hoog. Wat zijn de ambities?
Onze inwoners verwachten gedurfde keuzes. Daarom werken we aan een nieuw mobiliteitsplan met een sterke visie voor de toekomst. We doen dit met veel participatie zodat de bevolking mee bepaalt hoe het nieuwe plan eruit ziet.

De inspraakavonden waren een succes. Wat leeft er bij onze inwoners?
Het sluipverkeer moeten we op de hoofdbanen houden en uit de woonbuurten halen. Daarnaast vragen ze meer verkeerscontroles door de politie. We zorgden dit jaar al voor serieuze investeringen in vernieuwde schoolomgevingen in Heikant en Werchter. Dat komt de veiligheid van onze kinderen rechtstreeks ten goede. Gelukkig gebruiken steeds meer inwoners de fiets. We moeten dus ook een tandje bijsteken voor betere fietsinfrastructuur.

Maak dat eens concreet?
Ik ga deze beleidsperiode voor 20 kilometer nieuwe fietspaden en vernieuwde voetpaden. Daarnaast werk ik met de provincie aan een fietssnelweg tussen Aarschot en Leuven. En de bestaande fietspaden en Trage Wegen zullen beter onderhouden worden.

Komen er in de toekomst ook meer fietsstraten?
Eerst gaan we de bestaande fietsstraten beter inrichten. Veel bestuurders kennen de regels in een fietsstraat nog niet. Dit jaar wordt er 50.000 euro geïnvesteerd om de verkeersveiligheid en herkenbaarheid van fietsstraten te verhogen met extra signalisatie, infoborden en snelheidsradars.

De hoofdbanen zijn van het Vlaams Gewest. Is dat niet frustrerend?
Het stappenplan voor de gewestwegen wordt verder uitgevoerd. Na de nieuwe Haachtsesteenweg vernieuwen we binnenkort ook de rotonde en de Steenweg op Holsbeek richting E314 met veilige fietspaden en een bypass naar Wezemaal. Hopelijk kunnen we nog dit jaar de definitieve plannen voor de heraanleg van de Aarschotsesteenweg voorstellen om bij de Vlaamse regering een subsidieaanvraag in te dienen. Voor Rotselaar-centrum vragen we aan het Vlaams Gewest om plannen te maken voor de herinriching van de Provinciebaan.

Zijn er ook voorstellen voor het openbaar vervoer?
De rotonde in Rotselaar moet een knooppunt worden met Lijnbussen om het kwartier naar Leuven. En samen met de NMBS werken we aan een totaal vernieuwde stationsomgeving in Wezemaal met een ondertunneling van de spoorweg om de veiligheid van de pendelaars en de doorstroming van het autoverkeer te verbeteren.