Patrick Vervoort is kersvers schepen. Patrick beschikt over heel wat ervaring in de gemeenteraad en is de drijvende kracht achter 'Tennisclub Wezemaal'. Patrick blikt in dit interview terug op zijn zes eerste maanden als schepen.

Wat was het mooiste moment tot nu toe?
De eedaflegging was natuurlijk heel speciaal. Mijn echtgenote Chantal en de kinderen Aaron, Indy, Matéo en Kamil waren er met de familie. Vooral voor mijn ouders, Fred en Lilly was dit een mooi moment. Mijn vader was zelf trouwens lang voorzitter van de Sportraad. Er zitten maar liefst 9 nieuwkomers in de gemeenteraad en je voelt dat er een nieuwe wind waait. Het is leuk als je bij de verkiezingen van veel mensen de steun krijgt en we dit nu kunnen omzetten in concrete initiatieven. Zoals de opening van de archeologische speeltuin in de Wijngaard.

Je hebt een ruim pakket van bevoegdheden, hoe pak je dit aan?
Het is inderdaad een hele boterham. Dit bestuur doet het met een schepen minder, dus we nemen allemaal wat meer hooi op ons vork. Daarom heb ik mijn job in Brussel gestopt en ga ik nu voluit voor onze gemeente. Ik ben bevoegd voor cultuur, bibliotheek, kunstonderwijs, toerisme en erfgoed. En vanaf volgend jaar neem ik ook financiën en ICT over van Dirk Jacobs. Ik zal goed waken over de portemonnee van onze gemeente. Eerst heb ik goed geluisterd. Naar de medewerkers, de adviesraden en de vele inwoners die me aanspreken. Dat laatste is nog het leukste. Veel inwoners geven me vrijuit hun tips en advies. En daarmee ga ik nu aan de slag om nieuwe initiatieven te nemen. Gelukkig heb ik een hechte familie om op terug te vallen om deze uitdaging te combineren met het gezin.

Was je hierop goed voorbereid?
Als licentiaat communicatiewetenschappen en literatuurwetenschappen heb ik sowieso een grote interesse voor geschiedenis en muziek.  De bevoegdheden sluiten dus nauw aan bij mijn opleiding en interesses. En we hebben een sterke ploeg die goed aan elkaar hangt en waar vernieuwing en ervaring elkaar goed afwisselen.  Het culturele leven in Rotselaar is natuurlijk sterk ontwikkeld en heel divers. Met met uitgebreide verenigingsleven. In het prachtige Mena-gebouw zit onze mooie Bibliotheek en net erboven bevindt zich Verdiep 2 waar je het hele jaar door terecht kan voor een schitterend aanbod aan muziek, theater, comedy en kunst. We hebben zopas trouwens een nieuw cultuurseizoen voorgesteld. Ze brengen heel wat bekende namen naar Rotselaar, zoals Jan De Wilde, Roos Van Acker, Marcel Vanthilt, Pascale Platel en Guy Swinnen naar Rotselaar.

Als geboren en getogen inwoner ken je onze gemeente natuurlijk door en door. Zijn er nog dingen die je echt trots maken?
Natuurlijk. Met Rock Werchter, het Meer van Rotselaar en de Wezemaalse wijncultuur heeft Rotselaar ook bovenlokale troeven. En de paardenprocessie in Werchter is een prachtige traditie die door heel het dorp in ere wordt gehouden. De Hagelandse natuurgebieden Beninksberg en Wijngaardberg, de Demer en de Dijle zorgen ervoor dat Rotselaar ook landschappelijk een pareltje is. Het beste bewijs is de enorme aantrekkingskracht van onze gemeente voor fietsers, mountainbikers en wandelaars. Zo werden vorig jaar op het Demerpad het meest aantal fietsers geteld van heel de provincie! Dat moet ons trouwens aanzetten om meer te investeren in nieuwe en goed onderhouden fietspaden.

Wat zijn je doelen. Op wat mogen we jou afrekenen?
We  kunnen we onze infrastructuur nog beter aanpassen aan de noden van de verenigingen en inwoners. Zullen we met de bibliotheek moeten evolueren met de nieuwe tendensen en technologieën. En zullen we onze troeven verder ontwikkelen: aan het Meer moeten de gebouwen vernieuwd te worden en is er nood aan gezellige initiatieven. En ook met het landschapspark van Rock Werchter kunnen we meer beleving voor de inwoners creëren. Kortom, we willen samen met de verenigingen en buurtcomités zorgen dat mensen elkaar ontmoeten en inwoners kunnen genieten en ontspannen in hun eigen gemeente. Een leuk initiatief dat van onderuit is gegroeid, zijn de kermiscomités en de Reuzenstoet in september. Zelf sta ik als schepen ook heel hard open voor vernieuwende ideeën en voorstellen van inwoners. Laat maar komen, zou ik zeggen!