De politiezone BRT heeft op vraag van het politiecollege een ANPR-wagen aangekocht. Dit voertuig is volledig uitgerust en beschikt over moderne ANPR-camera's en kan al rijdend nummerplaten lezen en scannen.

"De agenten worden meteen gealarmeerd en kunnen direct ingrijpen. Zo kunnen verdachte voertuigen, gestolen nummerplaten, niet-verzekerde/gekeurde auto's opgespoord worden. De wagen wordt ook ingezet om inbraakbendes op te sporen" vertelt burgemeester Jelle Wouters als voorzitter van het Politiecollege.

Afhankelijk van de databanken die in de boordcomputer zijn opgenomen kan er o.a. gecontroleerd worden op:

Geseinde gestolen voertuigen
Geseinde voertuigen gebruikt bij misdrijven
Niet verzekerde voertuigen
Voertuigen niet in orde met de keuring

Nieuwe flitscamera
Daarnaast beschikt onze politiezone nu ook over een  digitale snelheidsmeter op statief. De politiezone kocht een van de meest moderne en veelzijdige toestellen aan die er vandaag op de markt beschikbaar is. Dankzij dit flitstoestel wordt er in de politiezone nu nog meer ingezet op verkeersveiligheid, meer bepaald op te snel rijden.

De nieuwe mobiele camera staat op een statief en is gemakkelijk verplaatsbaar waardoor dit toestel veel mogelijkheden biedt. Het toestel kan dus ook in de berm langs de kant worden geplaatst. Na een opleiding van de medewerkers van de politiezone BRT is het toestel nu actief.

Daarnaast heeft de politiezone BRT nog steeds een anoniem voertuig op de baan. Deze anonieme wagen is speciaal uitgerust met een snelheidsmeter en voert snelheidscontroles uit op plaatsen waar er geen flitspalen staan.

"Zo zorgen we voor een actief veiligheidsbeleid en een verhoogde pakkans, één van de prioriteiten in het nieuwe Zonale Veiligheidsplan" aldus burgemeester Jelle Wouters.