Om de fietsstraten in onze gemeente definitief in te richten, zal Rotselaar in totaal 50.000 euro investeren om zo de verkeersveiligheid en herkenbaarheid van fietsstraten te verhogen. De maatregelen passen in het fietsplan van Rotselaar waarbij fietsen wordt aangemoedigd, met een veilig netwerk van fietswegen.

Verkeersveiligheid is in Rotselaar een prioriteit. Door fietsstraten met trage wegen te verbinden, ontstaat er een veilig netwerk van fietswegen tussen de verschillende dorpskernen, dat aanmoedigt om de auto aan de kant te laten staan voor korte verplaatsingen. Vorig jaar voerde het gemeentebestuur een aantal proefopstellingen in voor fietsstraten. In een fietsstraat is de fietser de belangrijkste weggebruiker, is de snelheid beperkt tot 30 km/uur en mogen auto’s de fietser nooit inhalen.

Duidelijke fietsstraten
“Na een grondige evaluatie, op basis van opmerkingen van inwoners en in samenwerking met de mobiliteitsraad, worden de fietsstraten definitief ingericht. Er komen extra wegmarkeringen, infoborden en smileyborden - die bestuurders op hun snelheid wijzen - om de verkeersregels beter af te dwingen”, zegt schepen van Mobiliteit Carine Goris. Het gaat in totaal over 24 fietsstraten in de verschillende deelgemeenten.

De Heirbaan, Walenstraat en Vrijheidsstraat worden niet meer opgenomen als fietsstraat, omdat het principe van een fietsstraat er niet werkt. De Heirbaan is een lange en brede straat met een helling. Hier wordt gekozen voor andere maatregelen, zoals fietssuggestiestroken en verkeersremmers. In de Walenstraat en Vrijheidstraat zal bekeken worden hoe het sluipverkeer en zwaar vervoer er zal geweerd worden.

Eenrichting en zone 30
Naast de definitieve, verbeterde inrichting van de fietsstraten wordt de eenrichting in een deel van de Schoolstraat en rond het Wezemaalplein ook definitief ingesteld, net als de uitgebreide zone 30 in het centrum van Wezemaal, waar de volledige Kerkstraat een fietsstraat wordt.

Ontdek hier alle fietsstraten van Rotselaar