Overeenkomst verzekert evenwicht tussen natuurwaarde en recreatie

Domein Ter Heide wordt de komende jaren verder ontwikkeld als natuur- en recreatiezone. Burgemeester Jelle Wouters onderhandelde hiervoor een nieuwe overeenkomst met het Vlaams Agentschap voor Natuur en Bos (ANB). De vorige toelating liep na bijna 30 jaar af.

De gemeenteraad en de Vlaamse overheid keurden het nieuwe akkoord ondertussen goed. Zo is de toekomst van domein Ter Heide verzekerd. Deze nieuwe overeenkomst is een goede zaak en biedt een unieke kans voor onze inwoners.  "Het domein van 23 hectare is het groene hart van onze gemeente. We ontwikkelen het nu verder voor natuurbeleving, sport en recreatie” vertelt burgemeester Jelle Wouters.

De site ontstond in 1975 na zandwinning voor de aanleg van de E314. Dankzij de nieuwe overeenkomst blijft het domein ook de komende jaren publiek toegankelijk voor ontspanning, wandelen, joggen en fietsen. ​Het domein biedt ook een veilige fiets- en wandelverbinding centraal in Rotselaar. De grasvelden langs de Terheidelaan worden in het akkoord definitief ingekleurd als groene, open vlakte en speelzone voor de kinderen en jeugdbewegingen.

De gemeente onderhandelde bovendien dat zwemmen in dit prachtige landschap in de toekomst gegarandeerd blijft.  Het is uniek dat openluchtzwemmen en zonnebaden in een domein van ANB is toegelaten. Ook surfclub De Winge krijgt heel wat mogelijkheden voor recreatie, plankzeilen en nieuwe vormen van watersport.

In het domein wordt voortaan een groene rustzone afgebakend waar het Agentschap voor Natuur en Bos de natuurwaarde zal versterken met extra aandacht voor biodiversiteit en natuurbeleving. Domein Ter Heide wordt daarmee uitgebouwd tot een broedplaats voor tal van unieke trekvogels.

“Met deze nieuwe overeenkomst zullen we domein Ter Heide verder uitbouwen tot trekpleister voor recreatie, watersport en natuurbeleving in een prachtig landschap”.

Nieuw zwempaviljoen

De gemeente zal zwemzone De Plas, dankzij de nieuwe overeenkomst, nu verder kunnen vernieuwen. Er zijn de komende jaren dan ook belangrijke investeringen voorzien. Zo komt er een prachtig zwempaviljoen dat de blikvanger wordt van het hele domein.

Het paviljoen zal comfort bieden voor alle bezoekers en redders. De nieuwbouw wordt onder andere uitgerust met gezinsvriendelijk sanitair, douches, kleedruimtes, EHBO-lokaal en een verkooppunt voor drank.